ヴィーガニズムの定義(英国ヴィーガン協会 レスリー・クロス, 1951)


http://www.all-creatures.org/articles/veganism-defined.html

ヴィーガンの定義(1951年レスリー・クロス氏著)


All-Creatures.org掲載のヴィーガンのライフスタイル関連記事を反映。
環境、動物、人間ともに平和に暮らせる道について論じたエッセイです。

Gentle Worldに寄稿されたレスリー・クロス氏のエッセイ。
レスリー・クロス氏は英国ヴィーガン協会(1944年設立)の初代副会長を務めた人物です。
このエッセイは1951年に初めて発表されました。


ここで言うヴィーガニズムとは福祉ではなく、生き物と人間の精神のための解放である。
ヴィーガニズムとは、奴隷制の主従関係が問題点の1つである故に、妥協することのできない認識であり、現在の関係性に耐えうる努力をすることではない。
奴隷制という慣習は廃止されなければいけない。
また何か巧妙な制度が築かれる前に。

最近、ヴィーガン協会はこの活動が志す目標を明確化するために改正・拡張されたルールを採用した。
当協会の目的と「ヴィーガニズム」の言葉の意味は、これまでは個人的好みと推論の問題になっていたが、今後は以下のように定義する:

「当協会の目的は、人間による動物の搾取を失くすことである」
そして

「ヴィーガニズムとは、人間は動物の搾取なしで生きるべきであるとする主義である。」

当協会は
「人間による生体解剖や狩猟、労働、畜産物や食物と、その他動物搾取に関連する動物の利用を無くすことを目指す」
と誓約している。

この目的を達成したいと願い、各々の環境が許す限り、理想的な生活を心がけようとする人であれば、誰でも当協会の会員になれる。
会員となった人がどう行動するかについての宣誓はしなくてもよいが、この目的への賛同は公表すること。
当協会の門は誰にでも開かれているので、すべての支援者を歓迎している。
当協会の任務の管理と方向性は、会員にかかっているともいえる。

この現象をもたらすには、動物福祉に関連する運動の中でヴィーガニズムを目立たせることだ。
なぜなら、ヴィーガニズムとは全体を指すことを明確にしていて、抽象概念やその他の関連運動という1つの事柄だけを指しているわけではないからだ。
1つ1つの運動は問題ごとに直接対応しているために原理よりも実務に基づいているが、一定の実務が論理的に行き着くのがヴィーガニズムの原理なのである。

仮に、例えばヴィーガンの原理が食生活に適用された場合、動物由来の食品は避けるべきで厳格なベジタリアンになるべきである、とすぐに受け取られるだろう。
ある人は様々な理由でベジタリアンになるだろう ― 博愛主義、健康、単なる好みの食生活、など。
この原理は個人的感情に基づいているために理由は様々だ。
しかしながらヴィーガニズムは、自身の目的のために生き物を利用する権利はないとする原理であり、それ以外は何もない。
したがってヴィーガン食は、「果物、ナッツ、野菜、穀物とその他健康によい非動物由来品」にすべて基づいており、「生肉、魚、鶏肉、卵、はちみつと動物乳とその他動物由来品」を除外している。

ヴィーガンの世界では、生き物は自然の平静と健全とともに再融合している。
著名で歴史的な過ちが進化の過程で与えた影響は大きく、これらは正されなければならない。
仲間である生き物が人間の個人的興味のために利用されるという着想は、もしかすると人間的思考においては圏外でほとんど考えられないとされるかもしれない。
この着想から考えると、ヴィーガニズムは福祉ではなく、生き物と人間の精神のための解放である。
ヴィーガニズムとは、奴隷制の主従関係が問題点の1つである故に妥協することのできない認識であり、現在の関係性に耐えうる努力をすることではない。
奴隷制という慣習は廃止されなければいけない。また何か巧妙な制度が築かれる前に。

ヴィーガニズムは搾取が消滅した、愛のある主張の真実の中に存在しており、人間の奴隷解放運動のような歴史的な流れを持っている。
もしヴィーガニズムが実行されれば、人間が行ってきた動物に対するすべての過ちは自然と消え去るだろう。
ヴィーガニズムの中心にあるのは思いやりから来る癒しの力であり、人間のみが成し得る最高の愛の表現法だ。
それは見返りを求めずに与えることである。
それだけではなく、自己の低い本質からの多くの欲求からも解放されるため、自身への恩恵は計り知れないだろう。



Veganism Defined (written by Leslie Cross, 1951)

Articles Reflecting a Vegan Lifestyle From All-Creatures.org
Vegan lifestyle articles that discuss ways of living in peace with humans, animals, and the environment.

FROM
Leslie Cross, posted on Gentle World
Leslie Cross was Vice-President of the very first Vegan Society, in the UK. This essay was presented first in 1951.

In this light, veganism is not so much welfare as liberation, for the creatures and for the mind and heart of man; not so much an effort to make the present relationship bearable, as an uncompromising recognition that because it is in the main one of master and slave, it has to be abolished before something better and finer can be built.

Recently the Vegan Society adopted revised and extended rules which among other things clarify the goal towards which the movement aspires. The Society’s object and meaning of the word “veganism”, which have until now been matters of inference and personal predilection, are now defined as follows:

“The object of the Society shall be to end the exploitation of animals by man” and “The word veganism shall mean the doctrine that man should live without exploiting animals.”

The Society pledges itself to “seek to end the use of animals by man for food, commodities, work, hunting, vivisection and all other uses involving exploitation of animal life by man.”

Membership in the Society is available to all who wish to see the object achieved and who undertake to live as closely to the ideal as personal circumstances permit. An Associate makes no promise as to behaviour but declares himself in agreement with the object. The door is thus widely opened, and the Society welcomes all who feel able to support it. Direction and management of the Society’s work, however, rest with the members.

The effect of this development is to make veganism unique among movements concerned with animal welfare. For it has crystallised as a whole and not, as are all other such movements, as an abstraction. Where every other movement deals with a segment – and therefore deals directly with practices rather than with principles – veganism is itself a principle, from which certain practices logically flow.

If, for example, the vegan principle is applied to diet, it can at once be seen why it must be vegetarian in the strictest sense and why it cannot contain any foods derived from animals. One may become a vegetarian for a variety of reasons – humanitarian, health, or mere preference for such a diet; The principle is a smatter of personal feeling, and varies accordingly. Veganism, however, is a principle – that man has no right to exploit the creatures for his own ends – and no variation occurs. Vegan diet is therefore derived entirely from “fruits, nuts, vegetables, grains and other wholesome non-animal products,” and excludes “flesh, fish, fowl, eggs, honey and animal milk and its derivatives.”

In a vegan world the creatures would be reintegrated within the balance and sanity of nature as she is in herself. A great and historic wrong, whose effect upon the course of evolution must have been stupendous, would be righted. The idea that his fellow creatures might be used by man for self-interested purposes would be so alien to human thought as to be almost unthinkable. In this light, veganism is not so much welfare as liberation, for the creatures and for the mind and heart of man; not so much an effort to make the present relationship bearable, as an uncompromising recognition that because it is in the main one of master and slave, it has to be abolished before something better and finer can be built.

Veganism is in truth an affirmation that where love is, exploitation vanishes. It possesses historical continuity with the movement that set free the human slaves. Were it put into effect, every basic wrong done to animals by man would automatically disappear. At its heart is the healing power of compassion, the highest expression of love of which man is capable. For it is a giving without hope of a getting. And yet, because he would free himself from many of the demands made by his own lower nature, the benefit to man himself would be incalculable.




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